Trends binnen de festivalbranche
De festivalbranche is een branche die alsmaar blijft vernieuwen. Voor een festival is het natuurlijk belangrijk om op te blijven vallen en telkens je concurrenten een stapje voor te zijn, dit allemaal om bezoekers te blijven trekken. Wanneer je op deze hypermoderne branche inzoomt, zijn er een aantal interessante trends die direct opvallen. Over deze trends lees je hieronder meer.
Data
Big data is een trend die de laatste jaren is opgekomen, en die in de toekomst nog vele malen groter gaat worden. Alles gaat voortaan digitaal waardoor platformen, apps en websites zo ongelofelijk veel data kunnen verzamelen dat binnen nu en een paar jaar alles daarom zal draaien. Ook festivals kunnen hier goed gebruik van maken. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de lineup bepalen met behulp van de Spotify data van hun bezoekers. Of door middel van GPS gegevens knooppunten vinden op het festivalterrein en deze verbeteren. Om de looplijnen op het festival te optimaliseren. Kortom er zijn talloze mogelijkheden met deze data.
Hologram
Een andere nieuwe technologie is het gebruik van hologrammen op allerlei manieren, er is zelfs al bewezen dat dit ook voor festivals interessant kan zijn. Hologrammen zijn door de computer gemaakte 3d projecties, dit kan van objecten zijn maar tegenwoordig ook van dieren en zelfs mensen. Er zijn zelfs al optredens gegeven door hologrammen van Micheal Jackson en rapper Tupac. Zo kan zelfs een jaren na hun overlijden hun muziek nog doorgegeven worden en kunnen de fans van deze artiesten nog steeds van hun optredens genieten.
Personalisatie
Ook zullen we in de toekomst steeds meer gepersonaliseerde festivals gaan zien. Dit is iets wat de meeste mensen ontzettend aanspreekt. De hierboven genoemde trends, data en hologrammen, gaan hier een grote rol in spelen. Met de data kant van het verhaal kan het festival erachter komen wat de bezoekers leuk vinden en willen zien. En door de hologrammen kunnen optredens van artiesten ten allen tijde en overal op de wereld gegeven worden.
Kortom de toekomst voor festivals ziet er rooskleurig uit, de technologie blijft zich maar door ontwikkelen en wanneer de corona crises voorbij is kunnen festivals weer vol aan de slag om met nieuwe dingen te komen en te blijven groeien.